45

Nabil Boutros

Celebrities / Ovine Condition, 2014
65 φωτογραφικές εκτυπώσεις σε dibond
60 x 60 εκ. η καθεμία
Ευγενική παραχώρηση του καλλιτέχνη

Tα πορτρέτα µε τίτλο Celebrities (∆ιασηµότητες), µέρος της σειράς Ovine Condition (Η κατάσταση των αµνών), απεικονίζουν προβατίνες, αρνιά και κριάρια, έτσι ώστε να αναδεικνύεται ο χαρακτήρας και η προσωπικότητα του κάθε ατόµου, όπως εξάλλου επιχειρεί να κάνει όλη η δυτική παράδοση της προσωπογραφίας. Η επιλογή του συγκεκριµένου είδους δεν είναι τυχαία: η θρησκεία, η ψυχολογία και, γενικότερα, ο πολιτισµός της νεωτερικότητας αναφέρονται διαρκώς στα πρόβατα. Για τις τρεις µονοθεϊστικές θρησκείες που γεννήθηκαν στις νοµαδικές κοινότητες των κτηνοτρόφων της Εγγύς και Μέσης Ανατολής, το πρόβατο είναι ένα οικείο και καθηµερινό σηµείο αναφοράς, είτε πρόκειται για τη φιγούρα του πράου και άκακου αµνού, είτε για την εικόνα του ποιµένα που φροντίζει το κοπάδι του, είτε για το κριάρι που πρόκειται να θυσιαστεί.

Πρόσφατα έχει αναδυθεί ένας καινούργιος τρόπος θεώρησης των ζώων που τα αντιλαµβάνεται ως νοήµονα, ενσυνείδητα όντα, µέρος του ίδιου κόσµου που ζούµε κι εµείς, όχι πλέον θρησκευτικά σύµβολα ούτε πλάσµατα που δηµιουργήθηκαν και εξηµερώθηκαν µε µόνο σκοπό να υπηρετήσουν τις ανάγκες των ανθρώπων ως κυρίαρχων του κόσµου. Τα ζώα δεν είναι κοµµάτια κρέατος στο πιάτο µας, είναι όντα αυτά καθεαυτά. Παρουσιάζοντάς τα έτσι ένα-ένα, µε το βλέµµα τους πάνω µας, ετούτα τα πορτρέτα προβάτων που ξεχειλίζουν από έντονη ατοµικότητα και αποτυπώνουν τόσο ξεχωριστούς και ευδιάκριτους χαρακτήρες. Επιπλέον θέτουν υπό αµφισβήτηση την αντίληψή µας για κείνα ως πλάσµατα τάχα πανοµοιότυπα µεταξύ τους, δίχως ψυχή και δίχως ελεύθερη βούληση, σύµβολα της ψυχολογίας της αγέλης. Μέσα από τις εκφράσεις τους είναι σαν να µας παρακαλούν να αναγνωρίσουµε την ατοµικότητά τους.

Ο Nabil Boutros γεννήθηκε στο Κάιρο της Αιγύπτου· ζει και εργάζεται μεταξύ Παρισιού και Καΐρου.

Με ένα έργο που ισορροπεί μεταξύ εννοιολογικής και καλλιτεχνικής φωτογραφίας, ο Nabil Boutros πραγματεύεται θέματα πολιτισμού, ταυτότητας, νεωτερικότητας και των ιδεών της «προόδου» τόσο στη χώρα του όσο και ευρύτερα. Μέσα από τη φωτογραφική του πρακτική, εξετάζει κοινωνικοπολιτικές μεταβολές, ανθρωποκεντρικά τελετουργικά, και κοινωνικά ζητήματα, προσεγγίζοντας κριτικά τις σύγχρονες πολιτισμικές αφηγήσεις.