11

Mark Dion

Men and Game, 1998
Φωτογραφίες σε πλαίσιο, διάφορα μέσα
Μεταβλητές διαστάσεις
Ευγενική παραχώρηση του καλλιτέχνη και της Γκαλερί Tanya Bonakdar, Νέα Υόρκη | Λος Άντζελες

The Cuts, 2023
Μπλε και κόκκινο μολύβι σε χαρτί
29,5 x 21 εκ.
Ευγενική παραχώρηση του καλλιτέχνη και της Galerie In Situ-fabienne Leclerc, Παρίσι

Marine Trophic Pyramid Chart n°515, 2024
Άσπρο μελάνι σε μαύρο χαρτί
140 x 114,5 x 7 εκ.
Ευγενική παραχώρηση του καλλιτέχνη και της Galerie In Situ-fabienne Leclerc, Παρίσι

Hunting Standard installation set (5 banners), 2005
5 λάβαρα από τσόχα
68 x 188 εκ. (καραμπίνα), 135 x 93 εκ. (αλεπού), 87 x 131 εκ. (λαγός), 89 x 140 εκ. (αγριογούρουνο), 131 x 93 cm (ελάφι)
Ευγενική παραχώρηση του καλλιτέχνη και της Galerie In Situ-fabienne Leclerc, Παρίσι

Camarasaurus Supremus, 2023
Μπλε και κόκκινο μολύβι σε χαρτί
48 x 60 εκ.
Ιδιωτική συλλογή: A.M Τούρ, Γαλλία

Ο Mark Dion µελετά την εννοιολόγηση, την ερµηνεία και την εκµετάλλευση του φυσικού κόσµου από τον άνθρωπο και αναπλάθει έναν «πολιτισµό της φύσης»: έναν καθρέφτη που αντανακλά ιδεολογίες, ιστορικές αφηγήσεις και δοµές εξουσίας. Καταφεύγει σε πρακτικές ταξινόµησης, αρχειοθέτησης και µουσειολογίας για να καταδείξει πώς η επιστήµη, τα ταξινοµητικά συστήµατα, το κυνήγι και η αποικιοκρατία έχουν διαµορφώσει την κατανόησή µας για τα ζώα και τον φυσικό κόσµο και πώς ο ανθρώπινος επεκτατισµός απειλεί την χλωρίδα και την πανίδα του πλανήτη. Το Hunting Standard (Κυνηγετικό λάβαρο), περιλαµβάνει πέντε λάβαρα στα οποία σκοτωµένα ζώα παρουσιάζονται µε το ύφος µεσαιωνικών στρατιωτικών εµβληµάτων και εραλδικών µοτίβων. Το έργο καταδεικνύει ότι η εξόντωσης της ζωής µόνον και µόνον για απόλαυση σχετίζεται άµεσα µε την εξουσία. Στο Men and Game (Άντρες και θηράµατα), διερευνά µια εικονογραφική παράδοση στην οποία κυνηγοί, κυρίως άντρες, ποζάρουν πλάι στη νεκρή τους λεία. Στο The Cuts (Κοπές) εστιάζει στους τρόπους κοπής του κρέατος, δηλαδή στη διαδικασία µε την οποία το ζώο απογυµνώνεται από την ταυτότητά του και µετατρέπεται σε προϊόν. Στο Marine Trophic Pyramid Chart n°515 (∆ιάγραµµα θαλάσσιας τροφικής πυραµίδας Αρ. 515) ο Dion απεικονίζει σχηµατικά τους οργανισµούς που συγκροτούν την θαλάσσια τροφική πυραµίδα, εντάσσοντας στις κατηγορίες των παραγωγών, των πρωτογενών και των δευτερογενών καταναλωτών τόσο σκουπίδια όσο και ζωντανούς οργανισµούς. Τέλος, το Camarasaurus Supremus (Ύπατος Καµαρόσαυρος) αναφέρεται στην επιστηµονική ταξινόµηση και την εικονογραφική απόδοση προϊστορικών ειδών, σχολιάζοντας τον τρόπο µε τον οποίο η ανθρώπινη γνώση διαµορφώνει την αντίληψή µας για το παρελθόν του φυσικού κόσµου.

Ο Mark Dion γεννήθηκε στο Νιου Μπέντφορντ της Μασαχουσέτης (ΗΠΑ)· ζει και εργάζεται στο Κοπέικ της Πολιτείας της Νέας Υόρκης.

Ο Mark Dion εργάζεται στο μεταίχμιο οικολογίας και πολιτισμού, υιοθετώντας συχνά ρόλους όπως του φυσιοδίφη, του βιοχημικού, του ντετέκτιβ ή του αρχαιολόγου, για να εξερευνήσει τα συστήματα γνώσης, ταξινόμησης και κατηγοριοποίησης που εκδηλώνονται σε ιδρύματα όπως μουσεία φυσικής ιστορίας, ενυδρεία, ζωολογικούς κήπους και άλλα παρόμοια, τα οποία έχουν εμμονή με την κατηγοριοποίηση της φύσης. Το έργο του διερευνά το πώς οι κυρίαρχες ιδεολογίες και θεσμοί διαμορφώνουν την αντίληψή μας για την ιστορία, τη γνώση και τον φυσικό κόσμο και το πώς ο καπιταλισμός της πραγμοποίησης έχει ριζικές επιπτώσεις στη Γη και στα άλλα ζωικά είδη.