The Fuzzy Gaze, 2025
Ορυκτό χρώμα και μολύβι σε τοίχο
Μεταβλητές διαστάσεις
Ανάθεση και Παραγωγή του ΕΜΣΤ
Ευγενική παραχώρηση του καλλιτέχνη, της Gladstone Gallery, Νέα Υόρκη | Βρυξέλλες | Σεούλ | Λος Άντζελες και της Mendes Wood DM, Παρίσι | Βρυξέλλες | Σάο Πάολο
O Kasper Bosmans στο νέο του έργο The Fuzzy Gaze (Το θολό βλέµµα), εξετάζει πώς µεταβλήθηκαν µέσα στον χρόνο οι ρόλοι που κατείχαν τα ζώα στον κόσµο του ανθρώπου. Το έργο –µια τοιχογραφία 30 µέτρων– έχει τη µορφή ζωφόρου και διερευνά αφαιρετικά την ιστορία και την εξέλιξη του αµφίδροµου βλέµµατος µεταξύ ανθρώπων και ζώων. Φωτίζει τους διάφορους ρόλους που αποδίδουµε στα ζώα. Tα ζώα, συντροφιά, ψυχαγωγία και εµπορεύµατα, προορίζονται να υπηρετήσουν τις επιθυµίες µας για χρηστικότητα, για θέαµα ή για θαλπωρή. Άλογα, αρκουδάκια, γαϊδουράκια και µάτια αιλουροειδών εµφανίζονται σε διάφορες σκηνές, π.χ. σε οικιακά περιβάλλοντα ή στο τσίρκο, συνθέτοντας ένα υπαινικτικό παζλ από ζωολογικές λεπτοµέρειες και θραύσµατα τοπικών παραδόσεων στις οποίες ο Bosmans προσδίδει οικουµενικά χαρακτηριστικά. Το έργο αναπαράγει την αίσθηση του περιπάτου σε έναν ζωολογικό κήπο υπό το απαθές βλέµµα των ζώων ή ίσως την εµπειρία ενός θεατή του τσίρκου θαµπωµένο από τις µανιέρες και τις εξαντλητικές χορογραφίες, οι οποίες περνούν αστραπιαία µπροστά από τα µάτια του. Το εραλδικό στυλιζάρισµα και η χρήση του στοιχείου του caparison, ενός διακοσµητικού υφάσµατος που τοποθετείται πάνω από τη σέλα ή τη σαγή του αλόγου, αποτελούν επαναλαµβανόµενη παραποµπή σε µια µορφή αισθητικής εµπορευµατοποίησης των ζώων κατά τη διάρκεια της ευρωπαϊκής ιστορίας. Αξίζει επίσης να σηµειώσουµε το κενό βλέµµα και την πλήξη των ζώων σε διάφορα περιβάλλοντα που ο άνθρωπος έχει κατασκευάσει ειδικά για τα ζώα: στον ζωολογικό κήπο, στο τσίρκο, στο αγρόκτηµα.

Ο Kasper Bosmans γεννήθηκε στο Λόμελ του Βελγίου· ζει και εργάζεται στις Βρυξέλλες.
Δεινός αφηγητής, ο Kasper Bosmans γοητεύεται από ιστορίες που ταξιδεύουν στον χρόνο. Ο ίδιος ξετυλίγει τα νήματά τους και τις ανασυνθέτει με παιγνιώδη διάθεση, υφαίνοντας νέες αφηγήσεις. Χρησιμοποιώντας τοπικές, λαϊκές παραδόσεις, μιλάει με το έργο του για τρέχοντα παγκόσμια ζητήματα, αναμειγνύοντας αναφορές από διαφορετικές περιόδους και πολιτισμούς για να αναδείξει τις μεταξύ τους συγγένειες. Τα ζώα εμφανίζονται συχνά στην τέχνη του, ενίοτε αναφορικά με τις ανθρώπινες προσπάθειες ταξινόμησης και ελέγχου τους.