09

Δημήτρης Τσουμπλέκας

Birds at 5 o’ clock in the Morning (Diorama), 2025
Εγκατάσταση μικτής τεχνικής
Ηχοτοπίο: Nalyssa Green
Μεταβλητές διαστάσεις
Ανάθεση του EMΣΤ
Ευγενική παραχώρηση του καλλιτέχνη

Birds at 5 o’ clock in the Morning, 2025
Oκτώ εκτυπώσεις inkjet
110 x 85 εκ. η καθεμία
Παραγωγή του ΕΜΣΤ
Ευγενική παραχώρηση του καλλιτέχνη

Η εγκατάσταση Birds at 5 o’ clock in the Morning (Πουλιά στις 5 η ώρα το πρωί, ∆ιόραµα) µας καλεί να εισέλθουµε στους µεταφορικούς και πραγµατικούς χώρους που έχουµε χτίσει για τα ζώα, χώρους θεάµατος, ψυχαγωγίας ή εκµετάλλευσης. Εδώ το ζώα στρέφουν το βλέµµα τους πάνω µας και ξαφνικά γινόµαστε εµείς εκθέµατα, υποκείµενα για να µας εξηµερώσουν, να µας κοιτάξουν, να µας παρατηρήσουν.

Αναλογιστείτε την εξής εµπειρία: Βρίσκεστε σε ένα σκοτεινό δωµάτιο. Το έδαφος είναι ασταθές. ∆εν έχετε χώρο. Η µυρωδιά σας προξενεί ταραχή. ∆ε σας αρέσει αυτό που νιώθετε. Έχει όµως την καθησυχαστική οικειότητα της λύπης. Βρίσκεστε κάπου στη φύση. Ανάµεσα σε σκουπίδια. Βρίσκεστε στο σαλόνι σας. Σας κοιτούν από το παράθυρό σας. Είστε στο διόραµα. Αλλά από την άλλη πλευρά του. Εσείς έχετε κατασκευάσει ετούτο το δωµάτιο. Οι κουκουβάγιες στέκουν ακίνητες στο σκοτάδι ανάµεσα στα κλαδιά και σας κοιτούν. Σας κοιτούν µ’ ένα βλέµµα που έχετε µάθει να ερµηνεύετε ως αυστηρό. Κοιτάζετε ξανά. Όχι, δεν είναι αυστηρό, είναι σοβαρό. ∆εν είναι ώρα αυτή για αστεία. Ίσως κοιτούν απλώς µια αντανάκλαση. Τη µνήµη της αντανάκλασής σας στο τζάµι.

____________________

Στις αφίσες µε τίτλο Birds at 5 o’ clock in the Morning (Πουλιά στις 5 η ώρα το πρωί) ο ∆ηµήτρης Τσουµπλέκας συνταιριάζει αποσπασµατικές εικόνες και λέξεις από την ιστορία της τέχνης και τον χώρο των µέσων µαζικής ενηµέρωσης και του πολιτισµού, τις οποίες αντιλαµβάνεται ως τα συντρίµµια του καιρού µας. Τα στοιχεία αυτά διαστρωµατώνονται σε ένα ψηφιακό κολλάζ που αναγγέλλει µια καταστροφή ήδη συντελεσµένη. Σε κάθε αφίσα ενσωµατώνει στίχους δανεισµένους από διαφορετικό κάθε φορά ποιητή για να συνθέσει ένα ποίηµα-assemblage, µια ωδή στο συλλογικό µας τέλος. Τα κολλάζ λειτουργούν συνδυαστικά µε λεζάντες και επιτρέπουν στον θεατή να ανιχνεύσει την προέλευση κάθε εικονογραφικού στοιχείου, ενεργοποιώντας έτσι µια υποκειµενική διαδικασία θέασης, αναζήτησης και ερµηνείας. Οι εικόνες όλες µαζί µιλούν για την αδιανόητη καταστροφή που προξενεί ο άνθρωπος στο βιότοπό του, στη ζωή των συνανθρώπων του και στη ζωή των µη ανθρώπινων πλασµάτων του πλανήτη.

Ο Δημήτρης Τσουμπλέκας γεννήθηκε στην Αθήνα, όπου ζει και εργάζεται.

Η καλλιτεχνική πρακτική του Δημήτρη Τσουμπλέκα περιλαμβάνει φωτογραφία, βίντεο και εγκαταστάσεις, έχοντας συχνά ως θεματικές τις έννοιες της μνήμης, του τόπου και της προσωπικής αφήγησης. Τα έργα του κινούνται μεταξύ ντοκιμαντέρ και μυθοπλασίας, αποκαλύπτοντας στρώματα ιστορίας και υποκειμενικότητας. Μέσα από μια πειραματική προσέγγιση στη δημιουργία εικόνων, διερευνά τις συναισθηματικές και πολιτικές διαστάσεις του χώρου και της ανθρώπινης παρουσίας. Συχνά εξερευνά τις αποστάσεις μεταξύ φύσης και πολιτισμού και μεταξύ αστικού και αγροτικού, ενώ το έργο του αναδεικνύει ενίοτε την επισφαλή συνθήκη των φυσικών ενδιαιτημάτων που επιβιώνουν εντός των επεκτεινόμενων πόλεων και της αστικής εξάπλωσης.